Praktiskt

Irmela Lilja Coaching & Yoga

Yoga-mindfulness

Maria Skolgata 40, Södermalm 


Introduktionskurs 

Anmälan öppen:

Söndagar: Fokus lugna sinnet

3-veckorskurs start:

12 maj 16.00-17.30 


Pågående kurser:

Måndagar - fortsättning

7-veckorskurs start:

29 april 17.30-19.00 


Torsdagar - grundkurs

5-veckorskurs start:

25 april kl 17.30-19.00


Fredagar - grundkurs

5-veckorskurs start:

26 april kl 15.00-16.30

Gästlärare A-C Vuohisalo

Praktiskt inför yogapasset


Att öva yoga-mindfulness regelbundet kan ge dig mycket värdefullt som mer närvaro, större lugn, en mer flexibel och starkare kropp samt öka kroppens självläkande förmåga och mycket annat. Här kan du läsa om praktiska förberedelser och om hur du får bäst förutsättningarna när du övar yoga-mindfulness:


Mat och dryck: Det bra om magen är i stort sett tom. Samtidigt ska du inte avstå från mat så länge innan att du blir trött eller okoncentrerad under passet. Efter en rejäl, tyngre måltid är det bra om det går 3-4 timmar innan du gör yoga-mindfulness. Efter mellanmål räcker det med 1,5 timme. Planera gärna in ett mellanmål på eftermiddagen om du ska gå på ett kvällspass. Vi dricker inte heller precis innan eller under övningarna. Efteråt är det bra att vänta ungefär en halvtimme innan du dricker eller äter.


Om du har problem med ditt blodsocker kan du ta en frukt, dricka mjölk, filmjölk eller vatten senast 20 minuter innan passet. Berätta gärna detta för din yogalärare.


Kläder: Använd mjuka, bekväma kläder som följer kroppens rörelser. En extra tröja är bra till avslappningsövningen.


Yogamatta: Du tar med dig en egen yogamatta. Det är bra att ha ett dubbelvikt påslakan eller en pläd ovanpå yogamattan. Då fungerar det bättre då vi gör glidande rörelser.


Kroppen i normaltillstånd: Om du kan komma i lugn och ro och vara på plats 10-15 minuter innan vi startar är det mycket positivt. Du får bäst effekt av yoga-mindfulness om du inte är uppvarvad eller stressad när du kommer. Under vintern då du ska ut i kyla innan och efter passet är det bra att ha riktigt varma kläder att ta på dig.

 

Vid menstruation: De första dagarna eller då du blöder mycket kan du göra avslappning, andningsövningar och meditation. Avstå ifrån övningar som är ansträngande. Du kan följa med mentalt i alla övningar det är ett mycket bra sätt att öva.


Vid sjukdom: Om du har någon kronisk sjukdom, har opererat dig eller har en skada är det bra om du konsulterar din läkare och din yogalärare om vilka övningar som passar för dig och hur du kan utföra dem tryggt och säkert för att få en positiv effekt. Avstå ifrån yoga-mindfulness om du har feber eller sjukdomskänsla i kroppen.


Allergier: Vänligen undvik starka dofter då det kan orsaka besvär hos någon eller några deltagare.


Mobilen: Kom ihåg att stänga av den!


Hör alltid av dig till din yogalärare om du har förhinder att delta.




   

Masesgårdens hälsohem

Boka hälsovecka/5 dygn

med Yoga-mindfulness

14-19 september 2019


Livsstilsförändring:

Personlig coaching

Individuella samtal


Livsstilsgrupp

Lätt vandring, mindfulness, livsstil, samtal >>




Kurser i Yoga-mindfulness och livsstilsförändring:

  • Maria Skolgata 40, Centrala Södermalm  
  • Yoga-mindfulness centrum Stockholm, Roslagsg 37, Vasastan

Copyright Irmela Lilja Coaching & Yoga 2016 All rights reserved