Praktiskt

Irmela Lilja Coaching & Yoga

Kurser i Yoga-mindfulness

Maria Skolgata 40, Södermalm 

Nya kursstarter ht 2019

Måndagar Fullbokad

Fortsättning 8 veckor
Start 21/10 kl 17.30-19.00 
Lärare Irmela Lilja

Tisdagar
Senior/nybörjare 4 veckor

Yoga-mindfulness på stol

Start 22/10 kl 15.15-16.45

Lärare Ing-Marie Hulterstam


Torsdagar

Grund/fortsättning

Start 24/10 kl 17.30-19.00 

Lärare Irmela Lilja


Mer om kurser och priser

SitterVidFontänVäxtlighet2
IMG_2567
54-1
78-1
73-1
60-1
89-1
IMG_1438
oskars-sylwan-uJEX3Ju1NAc-unsplash

Meditation - drop in

Tisdagar 7.00-7.45 

50 kr/gång/Swish på plats

Lärare Malin Björnell


Masesgårdens
hälsohem

Boka hälsovecka/5 dygn

med Yoga-mindfulness

14-19 september 2019

Lärare Irmela Lilja


Personlig yogaträning 

PYT - Enskilda lektioner - individuellt upplagda pass
på tider som passar dig.

Lärare Irmela Lilja


Personlig coachning

Stöd för livsstilsförändring individuellt eller tillsammans med en vän eller partner.

Irmela Lilja, personlig coach

Praktiskt inför yogapasset


Att öva yoga-mindfulness regelbundet kan ge dig mycket värdefullt som ökat när-varande med dig själv, större lugn, bli mer flexibel, stabil och starka i kropp och sinne. Här kan du läsa om praktiska förberedelser och om hur du får bäst förutsättningar när du övar yoga-mindfulness:


Mat och dryck: Det bra om magen är i stort sett tom. Samtidigt ska du inte avstå från mat så länge innan att du blir trött eller okoncentrerad under passet. Efter en rejäl, tyngre måltid är det bra om det går 3-4 timmar innan du gör yoga-mindfulness. Efter mellanmål räcker det med 1,5 timme. Planera gärna in ett mellanmål på eftermiddagen om du ska gå på ett kvällspass. Vi dricker inte heller precis innan eller under övningarna. Efteråt är det bra att vänta ungefär en halvtimme innan du dricker eller äter.


Om du har problem med ditt blodsocker kan du ta en frukt, dricka mjölk, filmjölk eller vatten senast 20 minuter innan passet. Berätta gärna detta för din yogalärare.


Kläder: Mjuka, bekväma kläder som följer kroppens rörelser. Gärna en extra tröja till avslapp-ningsövningen. Yoga görs vanligen barfota. Strumpor kan användas under en del av passet. (Vid fotsvamp eller öppna sår; var noga med att ha strumpor under hela passet och plåster på såret.)


Yogamatta: Vi har yogamattor och meditationskuddar att låna på yogastudion. Ta med ett dubbelvikt påslakan eller en lång pläd att ha ovanpå yogamattan. Då fungerar det bra då vi gör glidande rörelser och det blir hygienskt och fräscht för alla som lånar mattor.


Kroppen i normaltillstånd: Om du kan komma i lugn och ro och vara på plats 10-15 minuter innan vi startar är det mycket positivt. Du får bäst effekt av yoga-mindfulness om du inte är uppvarvad eller stressad när du kommer. Under vintern då du ska ut i kyla innan och efter passet är det bra att ha riktigt varma kläder att ta på dig.

 

Menstruation: De första dagarna eller då du blöder mycket kan du göra avslappning, andningsövningar och meditation. Avstå ifrån övningar som är ansträngande. Du kan följa med mentalt i alla övningar det är ett mycket bra sätt att öva! Fråga din yogalärare om du är osäker.


Graviditet: Om du är gravid behöver du informera din yogalärare om det. Din yogalärare kommer att anpassa yogaprogrammet för dig så att det passar med var du är i din graviditet.


Sjukdom eller skada: Om du har högt blodtryck (även om du medicinerar för det), någon kronisk sjukdom, har opererat dig eller har en skada är det viktigt att du konsulterar din läkare eller sjukgymnast och din yogalärare om vilka övningar som passar för dig och hur du kan utföra dem tryggt och säkert för att få en positiv effekt.


Avstå ifrån yoga-mindfulness om du har feber eller sjukdomskänsla i kroppen. Du behöver oftast inte avstå helt ifrån yoga även om du har gjort illa dig t ex i en fot, det finns många liggande och sittande övningar du kan göra ändå. Använd strumpor om du har fotsvamp eller ett öppet sår.


Allergier: Vänligen undvik starka dofter då det kan orsaka besvär hos någon eller några deltagare.


Mobilen: Kom ihåg att stänga av den helt!


Hör alltid av dig till din yogalärare om du har förhinder att delta.






   

Kurser i Yoga-mindfulness och livsstilsförändring:

  • Maria Skolgata 40, Centrala Södermalm  
  • Yoga-mindfulness centrum Stockholm
    Roslagsg 37, Vasastan

Copyright Irmela Lilja Coaching & Yoga 2016 All rights reserved